Inledningar

Här följer några förslag på olika sätt att starta ett tema.

  • Samla elevernas erfarenheter, t ex om

    • statisk elektricitet
    • magenter
    • metaller
    • gaser
  • Samla elevernas frågor

    • Vad funderar du på om rymden?
    • Vad vill du ta reda på om droger?
  • Samla elevernas förslag

    • Hur tror du det kommer att gå?
    • Tror du det blir någon skillnad?
  • Använd begreppsbubblor (concept cartoons)
    eller eller fyra hörns övning. Samla några påståenden som eleverna får ta ställning till. Ett alternativ kan också vara öppet.

    • Stjärnorna försvinner på dagen för att de bara reflekterar månljus.
    • Stjärnorna går ner när solen går upp.
    • På dagen är himlen så ljus att vi inte kan se stjärnorna.
    • De går runt till andra sidan av jorden.
            Vart tar vattnet vägen när disken torkar?
    • Det går in i tallriken.
    • Det torkar bort och finns inte någonstans.
    • Det  övergår i syre och väte i luften.
    • Det går ut i luften som små vattenpartiklar.
            Eleverna kan sedan använda begreppsbubblorna som hypoteser i sina försök.